środa, 8 października 2008

Orta janczarów


Dziś wybrałem się na Wilczą, do sklepu Wargamera. Co prawda miałem zamiar kupić trzy sotnie kozaków rejestrowych, ale niestety nie było ich akurat na haku. Wobec tego szarpnąłem się na wydatek i kupiłem zestaw OTT-1 czyli ortę janczarów.

W domciu drżącymi rękoma otworzyłem woreczek. Pierwsze wrażenie nadzwyczajne! Pozy żołnierzy wyśmienite do gier bitewnych, czyli dostatecznie statyczne, aby nadmiar elementów nie wystawał poza podstawkę. Rzeźba jak zwykle fantastyczna i proporcje idealne. Za 57 zł (mam 5% rabatu) dostałem 30 figurek wraz z podstawkami i sztandarem. Przelicznik dobry, bliski ideału. Przyjrzyjmy się samym figurkom. Biały metal niestety zbyt kruchy. Wargamer wciąż jest na etapie testowania stopu. Tym razem jest twardy i łamliwy. O ile figurkom nic nie grozi, o tyle na pióropusze trzeba bardzo uważać. Już po otwarciu okazało się, że kilka jest złamanych, w sumie małe piwo, bo piórka janczarzy nosili raczej na paradach. Gorsza sprawa z szablą dowódcy. Mój aga jej nie ma, gdyż jest ułamana! Całe szczęście mam w szufladzie Green Stuff i spinacze biurowe. Dorobię mu tuğ, czyli pewien rodzaj buńczuka będący znakiem danej orty i jednocześnie oznaką funkcji wodza. Figurki mają 17 mm, czyli dryf skali ma charakter rosnący. I bardzo dobrze. 18 mm to wg. mnie masterclass, więc zbliżamy się do ideału :)
Aga, buńczuczny i klarnecista są unikatowi, pozostałe modele powtarzają się proporcjonalnie. W skali dziesięciopunktowej oceniam zestaw na 9. Punkt poleciał za kruchość materiału, pozostałe walory, czyli jakość odlewu, proporcje i zgodność historyczna są bezkonkurencyjne. Ścisła czołówka światowa! Gratuluję i czekam na kolejne zestawy do pohańców! Allah Akbar!

1 komentarz:

rrober pisze...

Figurki rzeczywiście rewelacyjne - ja na razie jeszcze siłą bezwładu trzymam się skali 20mm (szczególnie po ostatnich produkcjach Zvezdy), ale powoli łamię się i nachylam do 15mm - więc kto wie może już niedługo będę robił XVII wiek w tej skali

Życzę duzo przyjemności z malowania i pozdrawiam